.::WoW-info::.
Málokterá hra se může pyšnit takovou pozorností, jako právě WoW.Vytížené servery (na některých i hodinové čekací fronty), nedostupnost webu pro tvorbu účtu... Ano i tak může vypadat MMORPG hra v den vydání, když autoři velmi ;) podcení zájem hráčů. Blizzardi očividně neznají pojmy jako "průměrná" nebo "dobrá" hra. Ať z jejich dílny vzejde cokoliv, a jistě mi dáte za pravdu, nelze šetřit superlativy. A WoW si rozhodně nic jiného nezaslouží.
A tak když jsem se v 15ti rozhodoval co dál dělat…
Stejně jako v jiných MMORPG titulech, i zde je důležité si dobře vybrat svůj budoucí charakter. Na výběr máte ze čtyř národů za Alianci (lidé, trpaslíci, gnomové a noční elfové) a ze čtyř Hordy (nemrtví, taureni, orkové a trollové). Ty se liší nejen vzhledem a velikostí, ale i vlastnostmi.
Pak následuje volba povolání, kterých je celkem 9. Některá však nejsou dostupná všem národům - a to především dvě univerzální, Paladin pro
Aliancia Šaman pro
Hordu. Pak už zbývá "jen" si vytvořit svůj vzhled. Sice hráč nemá tolik možností, jako v některých jiných MMO hrách což je škoda, ale nabídka je tu dostačující. Ve hře můžete nosit guildovní kroj a i každá část zbroje se na vás projeví, takže se lze dobře odlišit od ostatních.
Atmosféra, která se dá krájet nožem
První věc, co hráče zaujme ihned po vstupu do hry, je kreslené 3D grafické ztvárnění. Pokud jste hráli některou z dřívějších her ze světa Warcraftu, nebude to pro vás překvapení. Veškeré země na obou kontinentech (Kalimdor a Východní království) jsou propracované do posledních detailů, přestože hra hodně šetří polygony. Blizzardi z grafiky vyždímali maximum - a přitom si zahrajete i na relativně starších počítačích.
A ať už pěkná grafika, skvělé rozvržení světa, nebo hudební doprovod… vše vytváří úžasnou atmosféru, pro kterou stojí za to hrát. Samotná atmosféra však nestačí a ani to není zdaleka to poslední, co nám tvůrci nadělili.
Povolání |
Popis |
Druid |
Ochránce přírody, který byl obdařen schopností měnit svou podobu na některá zvířata. Zároveň je to lesní čaroděj, vládnoucí starou a mocnou přírodní magií. |
Hunter |
Obratný bojovník spojený s přírodou. Umí perfektně ovládat střelné zbraně a přežívat v přírodě. Po jisté době se k němu může připojit i zvířecí společník. |
Mage | Kouzelník, který sice moc nevydrží, ovšem právě a jedině on zná ta nejmocnější kouzla. |
Paladin |
Válečník disponující mnoha aurami a schopností oživit mrtvé. |
Priest |
Léčitel, bez něhož se neobejde žádná pořádná parta. |
Rogue |
Se dvěmi dýkami je to nebezpečný protivník, schopný útočit ze stínu a zasadit nepříteli smrtící závěrečný úder. |
Shaman |
Vůdce kmenu a schopný léčitel, který v boji spoutává živly pomocí totemů a rovněž se dokáže obstojně ohánět zbraní. |
Warlock |
Tento obávaný čaroděj dokáže snadno zapálit a sežehnout nepřátele na popel. Mimo to disponuje mnoha silnými a rychlými kouzly. |
Warrior |
Statečný a zdatný válečník, schopný používat spousty zbraní a mnoha silných útoků. |
Cesta kolem světa za…???... :D
Za jak dlouho - a jestli vůbec - procestujete celý herní svět, to záleží jen na tobě. Zemí, kam se můžeš podívat, je skutečně mnoho a v každé máš k dispozici desítky questů, které čekají jen na tebe (a na všechny ostatní hráče:-). Za každý splněný quest získáš zkušenosti a mnohdy i peněžní či věcnou odměnu; navíc si tak zlepšuješ pověst u národa či klanu, pro který úkoly plníš. Celkem je ve hře několik tisíc questů a jejich plnění je nejlepší způsob, jak sám či s partou (questy lze sdílet) procestovat celý svět, zažít dobrodružství i potyčky se znepřátelenými národy.
Co se herní mapy týče, je na tu VELKOU rozlohu hezky provedená. Jak po ní putujete, odhalujete na ní nové a nové oblasti - za což vždy získáte i trošku zkušeností.
Jednou měř, stokrát řež… nebo tak nějak
První setkání s monstry, kterých se po světě potuluje nespočet, vás čeká hned u startovní oblasti. Asi bych měl rovnou říct, že WoW je hra zaměřená primárně na boj. A to jak s monstry, tak i mezi hráči samotnými. Celkem existují tři typy serverů - RP (Role-playing), Normal a PVP. Právě těch posledně zmíněných je nejvíc a od ostatních se odlišují tím, že ve velké části světa je povoleno PVP(player vs player), takže vás může kdokoliv (i vlastní národ) přepadnout.
Naštěstí ale nehrozí, že byste přišli o výbavu. Ta se vám při každé smrti "jen" trochu poškodí a vy se objevíte jako duch na hřbitově, kde máte dvě možnosti: dojít k tělu a oživit se bez postihů, nebo se okamžitě nechat oživit na hřbitově. To vám však přidá 25ˇ% poškození ke všem věcem - a navíc dostanete na 10 minut 75% postih na všechny vlastnosti. Takže je (většinou) lepší dojít k tělu, než být na 10 minut naprosto nepoužitelný a ještě s poškozenou výbavou.
Podívejme se ale na to hlavní. Jak probíhá samotný boj a jak se hra ovládá? Můžete buď kombinovat myš s klávesnicí (myš pro rozhlížení a klávesnice pro pohyb, skákání, úkroky, skilly, atd.), nebo hrát pouze myší (ve stylu Lineage 2).
Profese |
Popis |
Alchemy |
výroba lahviček |
Blacksmithing |
výroba zbraní, štítů, zbrojí |
Cooking | vaření |
Enchanting |
očarovávaní předmětů |
Engineering |
výroba různých zařízení |
First Aid |
první pomoc, výroba obvazů |
Fishing |
rybaření |
Herbalism |
sběr bylinek a různých květů |
Leatherworking |
výroba kožených zbrojí |
Mining |
těžba rud |
Skinning |
stahování zvěře z kůže |
Tailoring |
výroba oblečení z látky |
Poisoning |
otravování jedem |
Boj s nepřáteli probíhá tak, že protivníka označíte a poté k němu vaše postava přiběhne nebo začnete pálit z dálky (podle toho za jaké povolání hrajete). Používání různých skillů a kouzel se nevyhnete, protože bez nich byste dlouho nepřežili. Ostatně - i mnoho příšer je na vás bude používat; budou vás zpomalovat, otravovat, omračovat... A na každou z nich se (obzvlášť u mágů) hodí trochu jiná taktika.
Hodně taktizovat budete muset i u vašich talentů. Vaše dovednosti budete totiž od desáté úrovně moci vylepšovat dáváním bodů do talentů, kterých má každé povolání tři kategorie. Ty pak zlepšují účinek vašich útoků, snižují dobu nabíjení nebo vám prostě zvyšují některou vlastnost.
Kromě obvyklých příšer jsou ve hře i tzv. Elite a Boss monstra. Zatímco běžné příšery dokážete zabít i když jsou o dva až tři levely výš než vy, s Elite a Boss budete mít problémy, i když budete na vyšším levelu vy. A v samotném PVP je rozdíl několika levelů znát víc, než byste čekali.
Abych nezapomněl, PVP se dá provozovat i ve speciálních lokacích, zvaných Battleground. Je to vlastně mapa, na jejíž stranách jsou hlavní tábory Aliance a Hordy a mezi nimi se nachází menší tábory. Cíl je jediný, zatlačit ty druhé odkud přišli a dobýt jejich tábor.
Mission Impossible
Asi tak by se dala nazvat situace, kdy se jedinec vydá hledat skryté poklady do nějakého dungeonu. Tedy pokud nemá výrazně vyšší level, než vám poněkud nepřátelští obyvatelé dané lokace; jinak je to v jednom sebevražda. V této hře můžete bez týmové spolupráce na nějaká těžší místa, jakými například většina dungeonů je, zapomenout. Pokud ale najdete schopnou partu (max. pětičlennou), můžete do nějakého zajít - a uvnitř si vytvořit vlastní instanci.
Instance dungeonu se vytváří pouze pro danou partu a nikdy do té vaší nemůže vejít nikdo, kdo není s vámi v partě; a naopak vy nikdy nemůžete vejít do cizí. Díky této možnosti máte jistotu, že i na přeplněném serveru si ve špičce budete moci užít pravou temnou atmosféru dungeonu plného příšer - namísto dálnice přecpané dobrodruhy marně pátrajícími po něčem k zabití.
Další možností je vytvořit partu s více než pěti členy, té se říká "raid" a může mít až 40 členů. Druhá možnost však nenabízí možnost sdílet questy a členům takové party z příšer nepadají questové předměty. Proč? Protože by to pak bylo moc snadné;-)
Příkazy v chatu:
/s Text - napíše zprávu
/p Text - napíše zprávu do party
/g Text - napíše zprávu do guildy
/y Text - napíše zprávu všem v oblasti
/t Name Text - šeptání
"R" - šeptání tomu s kým jste si psali naposled
/thank
- poděkování
/bow
- poklona
/dance
- tanec
/sit
- posazení
/sleep -
spaní
/laugh
- smích
Ve dvou se to lépe táhne, ale co teprv v padesáti!...
Samotného vás hra dlouho neudrží. Dříve nebo později si budete muset najít guildu (tohle se netýká jen vyložených samotářů). Nebo si můžete rovnou založit vlastní. Na to však potřebujete mimo sebe ještě 9 dalších zakladatelů a poplatek 10 stříbrňáků.
A co takové členství nabízí? Kromě toho, že můžete začít šplhat po žebříčku hodností (které může Guild Master změnit) si můžete s ostatními členy pomáhat jako peněžně, tak i darováním věcí. Mimo jiné, když jdete na výpravu s kolegy, nemusíte se o věci dělit s někým úplně cizím, s kým byste jinak šli. Lidé jsou často závistiví a chamtiví; a v guildě je alespoň možnost nějaké organizace a udržení pořádku. Navíc, jedině velké guildy jsou schopné uspořádat velká tažení na nepřátelská území - a to je teprve ta pravá zábava.
Mimochodem, každá guilda má možnost vytvořit si za 10 zlaťáků design vlastního kroje a každý člen si ho poté za 1 zlaťák může koupit a obléct. Pokud byste ale do guildy nechtěli a raději se vždy na chvíli přidali k nějaké cizí partě, využijete některé z možností, jak nastavit lootování (vybírání věcí z těl nepřátel) - například tu jsou Free for All (kdo dřív klikne, ten dřív bere), Master Looter (vůdce určí člena party a ten jediný pak má právo lootovat), Group Loot (členové se postupně střídají po jednom), apod.
Nemít prachy… vadí!
Pomalu jsme se dostali k dalšímu důležitému prvku každé MMO hry - a tím je její ekonomika. Začínající hráč se může divit, že pořízení nejlevnějšího koně (či jiného dopravního prostředku) vyjde na 100 zlaťáků (1 zlaťák = 100 stříbrňáků a 1 stříbrňák= 100 měďáků), přičemž sám bude mít co dělat, aby si vydělal alespoň stříbrňák(pokud nehrajete na Fun... tam když máte štěstí dá vám nějaký závislák i třeba 500g, no co bych za to na offic dal...). Tak to ale je a je to jedině dobře.
Ceny věcí a skillů (za jejichž naučení musíte zaplatit) nutí člověka šetřit a neutrácet za každou blbost. Snadno nabyl, snadno pozbyl tu platí dvojnásob. Výbava se pochopitelně také poškozuje, tudíž musíte platit i za opravy. Ačkoliv se to nezdá, peníze budete potřebovat pořád. Platí se tu i za odeslání pošty ve hře; ačkoliv zde je to spíše symbolický poplatek 30 měďáků:-)
Ano, ve hře můžete posílat kromě běžných PM (osobních zpráv) i poštu. Na rozdíl od PM ale do ní můžete vložit i peníze nebo věci a po odeslání si je příjemce může ihned vybrat v nejbližší poštovní schránce.
Pár slov k interface
Doposud jsem se nezmínil o interface hry. Ten je přehledný a veškeré okna a ikonky jsou perfektní a přehledné - přesně tak, jak jsme zvyklí z předchozích her z tohoto světa. Minimapa (se zoomem), aktuální čas (ve hře je stejný jako v reálu; respektive jako v reálu v místě, kde se nachází daný server), lišta se životy a manou (energií, adrenalinem - podle povolání), ikonka postavy + level, lišta zkušeností, záložka na skilly (lze mít i více záložek a přepínat je), ikony pro okna s informacemi o postavě, 5 míst pro inventář (respektive pro předměty obsahující inventář) a nakonec opravdu vymakané okno pro chat, které se po chvíli neaktivity minimalizuje a nepřekáží tak ve výhledu.
A kdyby se vám snad něco nezdálo, máte tu opravdu mnoho možností nastavení. A ty, kterým nestačí ani toto, jistě uspokojí povolená utilitka s názvem Cosmos (http://www.cosmosui.org/). Díky ní vám přibudou další záložky, okna a především uvidíte veškeré údaje na lištách i číselně.
Typ předmětu |
Kvalita (označení) |
Poor |
nekvalitní (šedá) |
Common |
obyčejné (bílá) |
Uncommon | neobyčejné (zelená) |
Rare |
vzácné (modrá) |
Epic |
epické (fialová) |
Legendary |
legendární (zatím neurčeno) |
Artifact |
artefakt (zatím neurčeno) |
S sebou: Seker pár, luků dostatek a jídla ždibec...
Nyní se konečně dostáváme k předmětům. Těch je ve hře nespočet a dělí se do pěti kategorií (viz. tabulka). Běžné předměty padají téměř ze všeho, ovšem Rare získáte pouze zřídka. A Epic? Pokud po nějakém toužíte, můžu vám leda popřát hodně štěstí.
Další možností jak získat věci je zdokonalovat se v některém z výrobních skillů a věci si vyrobit (budou mít v popisku jméno výrobce) - nebo je koupit od jiného řemeslníka. Některé věci jdou i vyztužit (zlepší ochranu) nebo očarovat (přidají bonus k vašim vlastnostem). Pochopitelně je na to potřeba určitá výše určité dovednosti, kterou většinou nemá jen tak někdo. A kdo má, ten si za ni nechává zaplatit. A tím jsme zase u peněz:-)
Výrobní profese můžete rozdělit na těžební, které pouze získávají materiál (Mining, Skinning, Herbalism, Fishing) a výrobní, které ho zpracovávají(Alchemy, Blacksmithing, Cooking, Enchanting, Engineering, Leatherworking, Tailoring). Každý hráč může mít pouze jedno těžební a jedno výrobní povolání.
Zpět ale k samotné výbavě. Můžete nosit všechny základní části zbroje (hruď, ramena, paže, rukavice, nohy, boty, plášť, triko, guildovní kroj, amulet, 2 prsteny a ještě 2 šperky. Dále je zde místo pro zbraň a štít, případně pro hlavní a druhou (tzv. offhand) zbraň - např. dýka+dýka.
Ve WoW je možné prostě všechno * Tak co, dáme ho? * Hmm... Nedáme
Poslední slot je pro střelnou nebo vrhací zbraň (luk, kuše, puška, dýka) a střelivo.
Mimochodem, zajímalo vás někdy třeba v jiné hře, co má nějaký jiný hráč na sobě? Ve WoW si to můžete snadno zjistit. Stačí stát někde poblíž objektu vašeho zájmu, označit ho a zvolit "Inspect" (prozkoumat). Dokud bude dotyčný stát poblíž, můžete si prohlížet jeho kompletní výbavu:-)
Typ předmětu |
Vazba k postavě |
Not Bound |
bez vazby; lze vyměňovat |
Bind on Equip |
přiváže se k postavě po nasazení; poté již nelze vyměňovat |
Bind on Use | přiváže se k postavě po použití; poté již nelze vyměňovat |
Bind on Acquire |
přiváže se k postavě po sebrání; poté již nelze vyměňovat |
Quest Items |
nelze vyměňovat |
Nejen hraním baví se člověk...
Doposud jsem na hře neobjevil nějaké větší chyby a ani teď s tím nezačnu. Po zvukové a hudební stránce je hra naprosto perfektní. Všemožné zvuky a hlasy postav podbarvují již tak dobrou atmosféru, kterou ještě umocňuje hudba samotná. Během hry vůbec neruší a v zápalu hry si kolikrát ani nevšimnete, že něco hraje.
Světlé stránky hry |
+Podmanivá kreslená grafika +Skvěle navržený herní svět +Spousty kouzel, dovedností a předmětů |
Temné stránky hry |
-Časem stereotypní questy -Několikahodinové fronty na přeplněných serverech |
Grafika: 9/10
Zvuky: 9/10
Hudba: 9/10
Hratelnost: 10/10
Atmosféra: 10/10